Iedereen voelt zich graag veilig, zeker in je eigen buurt. Om die veiligheid te verzekeren en criminaliteit te doen dalen, richten sommige buurten een BIN op. Maar hoe werkt zo’n BIN precies? En kan je ook zelf meewerken aan de veiligheid van jouw buurt?
Wat is een BIN?
BIN staat voor Buurt Informatie Netwerk. Het is een samenwerkingsverband tussen de politie, de gemeente en de inwoners van een bepaalde buurt. Het doel van zo’n BIN? De veiligheid en leefbaarheid van de wijk vergroten. Het informatienetwerk is een communicatielijn tussen de drie betrokken partijen, om zo sneller en efficiënter criminaliteit te bestrijden én preventief tegen te gaan.
Hoe werkt zo’n informatienetwerk?
Inbraken, vandalisme, drugsgebruik, sluikstorten. Je krijgt er liever niet mee te maken, zeker niet in je eigen woonomgeving. Spot je toch iets verdacht (zoals personen, voertuigen of handelingen), breng dan eerst de politie op de hoogte via 112 of 101. De politie evalueert de situatie en beslist of het BIN al dan niet wordt opgestart. Wanneer dat het geval is, krijgen alle BIN-leden een bericht met de nodig informatie.
Het BIN wordt trouwens ook ingeschakeld om preventie- of feedbackberichten uit te sturen. Vooral bij dat laatste krijgt de buurt de kans om aanslepende problematieken aan te kaarten. Het informatienetwerk is zo nauwer betrokken bij het werk van de politie en gemeente.
Kan je zelf een BIN opstarten?
Ja, dat kan. Je werkt hiervoor samen met een aantal partners, en dat volgens een vast stappenplan.
De partners
Een BIN steunt op drie vaste partners: de politie, gemeente en inwoners. De rolverdeling is echter wat specifieker.
De coördinator is de verbindende schakel tussen de buurtbewoners en de politie/gemeente. Als eerste aanspreekpunt voor de bewoners is een nauwe betrokkenheid bij de buurt een echte must. De coördinator is onder andere verantwoordelijk voor:
Informatieverstrekking bij de buurtbewoners over het BIN
Sensibilisering wat betreft goed meldingsgedrag
Gegevensverzameling
Boodschappen overbrengen van de politie naar de inwoners (of omgekeerd)
De coördinator staat in contact met de gemandateerde politiebeambte. De agent in kwestie bakent de lijnen van het BIN af, adviseert coördinatoren over de organisatie ervan, onderhoudt contacten met alle betrokken partijen binnen de politie (zowel lokaal als federaal) en de gerechtelijke overheid, en verdedigt de positie van het BIN in politionele en gerechtelijke beleidsplannen.
De laatste partner in het informatienetwerk zijn de bewoners zelf. Iedere buurtbewoner is vrij om aan het BIN deel te nemen en heeft het recht hierover geïnformeerd te worden. De bewoners dragen bij tot het BIN door na ontvangst van een bericht extra alert te zijn, de beveiligingssystemen te controleren en bij een melding van inbraak het huis een bewoonde indruk te geven (bijvoorbeeld door lichten aan te doen). Maar dé belangrijkste regel van een BIN? Ga nooit zelf patrouilleren of achter de daders aan. Dat is het werk van de politie.
Het stappenplan
De opstart van een BIN verloopt volgens een vast stappenplan.
Het idee en de voorbereiding: voor de oprichting overleggen de partijen over wat de beweegredenen zijn om een BIN op te starten en welke verwachtingen alle partijen hierover hebben.
Informatie verstrekken: op een informatieavond krijgen de buurtbewoners de plannen te horen en krijgen ze de kans om vragen te stellen.De partners stellen zichzelf voor, doen het communicatieplan uit de doeken en maken verdere afspraken.
Communicatieplan uitwerken: hiervoor is een lokaal charter nodig. Alle informatie rondom afspraken, organisatie en communicatie staan daarin opgelijst.
Lancering: het nieuwe BIN wordt gecommuniceerd in de gemeentelijke communicatiekanalen. Zo is iedere inwoner op de hoogte en kan hij of zij zich laten aansluiten.
Een BIN opstarten in je eigen buurt? De lokale politiediensten staan voor je klaar.
Bronnen:
Comments